De când se stă în izolare, lumea încearcă să își ocupe cât mai bine timpul, în sensul nu de a-l face neapărat să treacă mai repede, ci să fie mai ușor de suportat orele între pereții locuinței. Dacă unii dintre noi vizitează online galerii de artă, citesc, pictează ori urmăresc spectacole de teatru încărcate în mediul virtual, cunoscutul și îndrăgitul profesor zălăuan Mirel Matyas a ales să își ocupe timpul cu arta plierii hârtiei. Mai exact, origami-ul modular, iar dascălul nu doar că transmite mai departe cunoștințele și tehnica deja deprinse, dar a și realizat o serie de nouă cuburi, numite “Cuburile Speranței” și inscripționate fiecare cu mesaje motivaționale și optimiste în aceste vremuri tulburi prin care trecem.
Profesorul Matyas susține că, încă dinainte de a se lua la nivel național măsura izolării la domiciliu, își propusese împreună cu Györfi-Deák György crearea unui atelier de origami la Colegiul Tehnic “Alesandru Papiu Ilarian” din Zalău. Cum starea de urgență a dat peste cap planul inițial, Mirel Matyas s-a adaptat din mers și a mutat povestea origamiului în mediul virtual. “În această perioadă în care nu pot ieși pe teren pentru a fotografia și a duce mai departe proiectele mele (Hoinar prin Salaj, Lacul, Drumul etc) am încercat altceva. Întâmplarea face ca înainte de declanșarea crizei, să planific împreună cu domnul Györfi-Deák György, profesor de fizică, scriitor și bibliotecar la Biblioteca Orășenească Jibou, specialist în tehnica origami, un atelier de origami la API. Voiam să legăm activitatea de ziua de 14 martie, declarată din acest an Ziua Internațională a Matematicii (până acum a fost Ziua numărului pi = 3.14 sau 14 martie – ziua lui Eistein). Voiam să ieșim din rutină și să-i învățăm pe elevi frumusețea acestei arte a plierii hârtiei, plină de valențe educaționale. Am ales partea de origami modular, aceea prin care pornind de la module de bază se pot crea corpuri (poliedre) geometrice complexe.
Nu a fost să fie, nu am prins ziua de 14 martie la școală. Desigur, ideea a rămas și în lecțiile mele online mi-am permis ca la o «oră de dirigenție online» să încerc să experimentez cu elevii clasei mele (a IX-a profil matematică- informatică) cum e să faci un cub din șase module Sonobe. Se numesc așa după numele celui care le-a inventat, Mitsubono Sonobe”, spune Mirel Matyas.
Corpuri platonice. Platon și da Vinci
În cadrul lecției cu elevii, dascălul s-a axat întâi pe realizarea unui cub. “Am început cu cubul pentru că se obține cel mai ușor și este unul dintre cele cinci poliedre regulate. Sunt doar cinci poliedre regulate, în sensul că au toate fețele identice: tetraedrul regulat (patru fețe triunghiuri echilaterale), cubul (șase fețe pătrate), octaedrul (opt fețe triunghiuri echilaterale), dodecaedrul (12 fețe pentagoane regulate) și icosaedrul (20 de fețe triunghiuri echilaterale). Sunt așa numitele corpuri platonice – asta pentru că despre ele se vorbește prima dată în dialogul Timaios al lui Platon. Acestea au fascinat mințile oamenilor timp de milenii. De exemplu, în cartea iezuitului Luca Pacioli «De Divina Proportione» din 1509, marele Leonardo da Vinci a desenat printre altele și aceste corpuri platonice”. Dascălul mai precizează că aceste informații adiacente nu se predau la școală, personal considerând că elevii sunt lipsiți astfel de o viziune unitară asupra artei și științei.
Revenind la povestea cubului, Mirel Matyas spune că este nevoie de șase module Sonobe pentru a obține un cub. “Ai nevoie practic doar de șase pătrate de hârtie. Cele cu dimensiunea de 9 cm (latura pătratului de 9 cm) sunt de preferat pentru economia de hârtie. Șase astfel de pătrate se obțin dintr-o singură coală A4. Adică, dintr-o coală A4, prin intermediul a șase module Sonobe, se obține un cub. Fascinant!”, continuă explicațiile profesorul.
Potrivit acestuia, totul devine și mai spectaculos dacă se folosește hârtie de mai multe culori.”Dacă ai la dispoziție hârtie colorată, să zicem trei culori, cubul obținut arată chiar spectaculos. Și origami modular poate fi făcut acasă, în această perioadă în care nu știm cum să ne umplem timpul”, spune profesorul.
Tutoriale online
Cum prin natura profesiei sale este mereu gata să îi învețe și pe alții ceea ce știe, Mirel Matyas s-a adaptat la vremea de izolare și în loc să disemineze informația de la catedră, o face prin tutoriale online. “Așa mi-a venit ideea de a realiza mici filmulețe, postate pe pagina mea de Facebook, în care arăt cum se face un modul și cum se asamblează un cub. Cu elevii mei am trecut deja la nivelul următor. Din 12 module Sonobe am realizat un octaedron, un poliedru spectaculos. Merită precizat că și octaedronul (poliedru stelat) a fost desenat de Leonardo da Vinci în cartea lui Pacioli”, explică dascălul.
Nouă Cuburi ale Speranței
De aici și până la cuburile cu texte încurajatoare nu a fost decât un pas. “Apoi, din dorința de a contribui cumva la mobilizarea celor care stau în casă, din dorința de a-i încuraja, am scris pe un cub construit în culorile naționale (roșu, galben și albastru) mesajul «Totul va fi bine». Am constatat că prinde. Apoi, mi-a venit ideea de a încerca diverse alte mesaje mobilizatoare. E drept, am analizat din punct de vedere geometric ce e cu acest deja celebru modul Sonobe. Care sunt proprietățile lui? Inițial am vrut să fac un cub altfel, din ce am recuperat de la un calendar. Am avut niște imagini din Roma cu obiective turistice de top (Colosseumul, Fontana di Trevi, Basilica San Petro, piata Navona etc) de mărimi potrivite pentru a face module Sonobe. Am constatat că, deși imaginile erau frumoase, la asamblarea cubului nu se mai distingea nimic. Adică nu-ți mai dădeai seama că sunt imagini din Roma. Asta m-a derutat și mi-a stârnit curiozitatea. Aveam să aflu că doar 12.5 la sută din imaginea de pe pătratul inițial se vede după ce asamblezi cubul și că sunt zone bine definite. Când am descoperit asta am foarte bucuros!”, spune Mirel Matyas.
Iar munca nu a fost ușoară, mai ales că, pasionat fiind de matematică, dar și de arta plierii hârtiei, profesorul a vrut să înțeleagă fiecare detaliu, pentru a reuși în ceea ce își propusese. Apoi, a invitat oamenii online să îi trimită mesaje motivaționale în această perioadă de criză. “Două zile mi-am tot imaginat tehnici de a face ca textul să apară exact unde vreau eu. Am folosit un program de editare grafică (Corel Draw) pentru a face o machetă a unui modul Sonobe desfășurat și pentru a pune textul la locul potrivit. Acum o săptămână, când am asamblat cubul cu mesajul «Totul va fi bine», am fost din nou foarte bucuros. Am lansat, așadar, provocarea și nu bănuiam că vor fi prieteni de-ai mei care vor aprecia asta. Au început să vină și mesajele. Au fost opt astfel de mesaje și cu al meu – nouă. Am făcut, așadar, nouă cuburi pe care le-am numit «Cuburile Speranței».
Persoanele care au trimis mesaje, intrând, practic, în acest joc au fost Monica Țurcaș, Cerasela Plic, Angela Maxim, Lăcrimioara Hada, Anca Tăut, Paula Deac, Codruța Marian și Mihaela Moldovan. Textele sunt superbe, au rolul de a mobiliza pe cei care chiar au nevoie. Am promis că aceste cuburi ale speranței să ajungă la cele opt persoane. Vor veni vremuri mai bune, vom ieși din izolare și ne vom întâlni. Ce poate fi mai frumos decât să îmbrățișezi persoana respectivă și să-i dai în dar cubul!
Urmează Cubul Credinței și Cubul Poeziei
Iar povestea continuă și poate merge până la infinit, alte cuburi cu inscripții urmând să iasă din mâinile iscusite.”Exercițiul poate continua. Personal, am să fac «Cubul credinței» – am să scriu pe un cub rugăciunea «Tatăl Nostru». sau «Hristos a Inviat!». Și am să fac «Cubul poeziei», cu versurile lui Nichita Stănescu «Lecție despre cub»”, spune profesorul, concluzionând că se pot face fel și fel de asocieri care prind la copii. Până la urmă, “e matematică, imaginație, ceva cultură, deprinderi practice și deja am atins atâtea valențe educaționale!”.
niciun comentariu