Contact  |  în memoria lui Zoli SUSŢINE-NE în promovarea unui altfel de jurnalism. DONEAZÃ orice sumă de bani în contul
Asociaţiei Sălajul pur şi simplu, IBAN: RO93 RZBR 0000 0600 1454 6682, deschis la Raiffeisen Bank Zalău

Naționalismul, în expoziţie la Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă Zalău

Vernisajul expoziţiei de arte plastice cu titlul „Naţionalism în artele plastice din România după 1918“ va avea loc miercuri, 21 martie, de la ora 13:30, la Galeriile de Artă Ioan Sima din Zalău.
Expoziţia, organizată de Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă Zalău (MJIAZ), va cuprinde portretele înaintaşilor mişcării naţionale, scene istorice, compoziţii cu figuri reprezentând ţăranul în port popular, şi personaje istorice precum Mihai Viteazu, Decebal, compoziţii cu daci, lucrări de inspiraţie etnografică.

„Arta plastică de-a lungul istoriei a fost un instrument eficient de exprimare, vizualizare şi promovare a unor idei, ideologii, concepte metafizice, religioase, morale, mistice, politice etc. Fiind astfel un limbaj excepţional de comunicare, în efortul de formulare a unor mesaje clare putem sesiza şi realizările artistice care exprimă conceptul de naţiune şi naţionalism.
Pendulând între percepţia dreptului strămoşesc (ius sanguinis) şi dreptului pământesc (ius soli), ideea naţională din Europa şi ideologia naţionalistă sunt adoptate în mod conştient şi la români începând cu istoria modernă (sec. XVIII) şi se clarifică pe marginea unor idealuri de libertate naţională şi socială. Chipurile naţionalismului după 1918 reflectate în artele plastice din România se pot descoperi şi în patrimoniul muzeelor partenere la acest proiect expoziţional dedicat Centenarului: Muzeul de Artă „Centrul Artistic Baia Mare” din judeţul Maramureş, Muzeul Judeţan de Artă Satu Mare şi Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă Zalău.
Cu rădăcini din secolul XVIII-XIX de sorginte literară şi istoriografică cum a fost Şcoala Ardeleană sau Junimismul, în cultura românească după Marea Unire – vreme de 100 de ani – se pot descifra mai multe tipuri de abordări ale discursului naţional-naţionalist, vizibile în mod foarte sugestiv în artele plastice (folosite abuziv chiar, şi în scop propagandistic atât în perioada monarhiei, cât şi ulterior în perioada regimului comunist).
Astfel, în arta plastică tradiţionalismul interbelic se manifestă în căutările specificului naţional de rang estetic, extremismul fascist a avut câteva referinţe în grafica aplicată (nu deţinem astfel de piese), avem în schimb reprezentarea naţionalismului roşu (socialist) după 1947, materializat în istorismul socialist şi folclorismul artei socialiste, totodată naţionalismul comunist al Ceauşismului reflectat în protocronismul numit dacomanie (dacopatie), şi în sfârşit, orientările de tip etno-art ale perioadei postdecembriste“, transmit reprezentanţii MJIAZ.

niciun comentariu

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*