Direcţionează 2% pentru un altfel de jurnalism.
Formularul poate fi descărcat AICI
|  Contact  |     Susţine-ne! - DONEAZÃ!    

Ansamblul Baroc Transylvania concertează în preambulul festivalului Bathory la Şimleu Silvaniei

Ansamblul Baroc Transylvania aduce concertul Carpatografii sonore în faţa publicului şimleuan, sâmbătă, 22 iunie, cu începere de la ora 16:00, la Biserica romano-catolică. Carpatografii sonore este despre multiculturalitatea în muzica veche autohtonă (sec. XVIII-XIX), cu fragmente din opera poetică a Sf. Ioan al Crucii (sec. XVI). Evenimentul este organizat de Primăria Simleu Silvaniei, Infotour Șimleu Silvaniei – CNIPT, Centrul De Cultura Si Arta Al Judetului Salaj, Biserica Romano-Catolică Șimleu Silvaniei, Salvati Casa Memoriala “Iuliu Maniu” iar intrarea este liberă.

Concertul  se doreşte a fi un preambul la cea de-a patra ediţie a Bathory fest,  potrivit lui Daniel Stejeran, directorul CNIPT Şimleu Silvaniei.

Ansamblul Baroc Transylvania Cluj-Napoca este compus din: Zoltan Majo – flaut drept baroc, Bartha Mátyás – vioară barocă, Ciprian Câmpean – violoncel baroc, Erich Türk – clavecin. În cadrul evenimentului vor lectura pr. Cristian Borz, Bădăcin și pr. József Ozsváth din Șimleu Silvaniei.

Programul concertului este inspirat de tema diversităţii culturii multiseculare din toate provinciile care fac sau au făcut parte de-a lungul timpului din teritoriile ţărilor române, propunând o selecţie de muzică veche din sec. XVIII – începutul sec. XIX. Este un material muzical interesant şi mai puţin cunoscut, rezultat al îndelungatelor cercetări ale unor muzicologi şi muzicieni români. Muzica veche şi tradiţională din regiunile istorice ale României de azi a fost adesea prezentată cu mare succes, de-a lungul celor 24 de ani de existenţă ai Baroque Ensemble Transylvania, în numeroase centre culturale europene, aducând astfel un important serviciu răspândirii culturii vechi autohtone.

Ansamblul foloseşte drept surse muzicale diferite culegeri şi manuscrise de epocă, integrând în stilul său influenţe orientale (turceşti, ebraice, armeneşti etc.) sau de altă natură, dar inspirându-se în egală măsură din folclorul autentic şi din muzica veche de curte sau orăşenească (Codex Moldavus, F. Rouschitzki: Musique orientale, Ms. de la Sf. Gheorghe, Ms. Krizbacensis, F.J. Sulzer: Geschichte des transalpinischen Daciens).

Materialul muzical al concertului acoperă toate zonele geografice ale României, manuscrisele de provenienţă aparţinând şi ele diferitelor regiuni ale ţării: Oltenia, Dobrogea, Muntenia, Moldova, Transilvania, Maramureş, locuite încă din vechime de naţii cu diferite culturi şi religii (români, maghiari, germani, evrei, armeni, romi, respectiv, ortodocşi, greco-catolici, romano-catolici, evanghelici, reformaţi, unitarieni etc.), aici întâlnindu-se cultura occidentală şi cea orientală. Ca atare, concertul are un caracter multicultural, incluzând lucrări reprezentative pentru majoritatea etniilor şi confesiunilor care coexistă pe teritoriul României. Prin accentele de culoare ale culturii minorităţilor, concertul urmează un concept integrator de unitate în diversitate.

Textele care se vor face auzite pe parcursul concertului sunt extrase din opera poetică aparținând lui Ioan al Crucii (1542–1591), scriitor mistic spaniol și preot-călugăr carmelit, fondator al Ordinului Carmelitanii desculți, venerat ca sfânt al Bisericii Catolice.  Cele mai cunoscute poemele ale sale sunt cele numite “majore”: Noche oscura del alma (Noaptea întunecată a sufletului), Cántico espiritual (Cântare spirituală) şi Llama de amor viva (Văpaia vie a iubirii), scrise în metrică renascentistă. În Secolul de Aur spaniol (El Siglo de Oro), când Evul Mediu rămânea în urmă, iar Renaşterea începea să prindă formă, Ioan al Crucii descria, pe baza experienţei spirituale a marilor Părinţi ai Bisericii din primul mileniu şi a propriei experienţe, etapele vieţii spirituale. Întemeiată în special pe scrierile duhovniceşti ale Părinţilor Răsăritului, moştenirea spirituală lăsată de Ioan al Crucii este un reper pentru toți cei care vor să dobândească lumina şi iubirea divină.

Programul concertului:

Anonimi:  Vechi melodii din Sălaj (ar. Zoltán Majó)

Cântecul ciobanului – Dansul miresei

Sf. Ioan al Crucii (1542–1591): Cântare spirituală (I)

Anonimi:

Air greque (François Rouschitzki: Musique orientale. 42 chansons et danses moldaves, valaques, grecs et turcs, Iași, 1834)

Două melodii moldovenești (Allgemeine musikalische Zeitung, Leipzig, 1822)

Sonate au Bestref turque (François Rouschitzki: Musique orientale. 42 chansons et danses moldaves, valaques, grecs et turcs, Iași, 1834)

Două dansuri românești din Transilvania (Franz Josef Sulzer: Geschichte des transalpinischen Daciens, Viena, 1781)

Sf. Ioan al Crucii: Cântare spirituală (II)

János Lavotta (1764-1820): Dans Verbunkos

Anonim: Dansuri maghiare din Transilvania (Ms. de la Sf. Gheorghe, 1757)

Anonim: Ciacona (Ms. Josephus Fazakas Krizbacensis, Crizbav, 1738)

Sf. Ioan al Crucii: Noaptea întunecată a sufletului

Anonimi:

Air moldave (Codex moldavus, Odessa, 1824)

Două dansuri (Franz Josef Sulzer: Geschichte des transalpinischen Daciens, Viena, 1781)

Chanson vallaque (François Rouschitzki: Musique orientale. 42 chansons et danses moldaves, valaques, grecs et turcs, Iași, 1834)

Sf. Ioan al Crucii: Văpaia vie a iubirii

Adrian Borza (n. 1967): Suită maramureșeană (2003)

Flori dalbe – Zdroboleanca – Păpăruga – Ardeleana mare – Nătânga

Acest concert reprezintă un preambul la Bathory Fest 2019 – Șimleu Silvaniei și susţine campania Salvați Casa Memoriala “Iuliu Maniu”.

niciun comentariu

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*